Stappenplan verhuizen

Het verhuizen van je gehele inboedel is een flinke taak. Het is daarom erg belangrijk dat je het goed voorbereidt. Dit doe je door al ruim van tevoren te beginnen met de organisatie. Hiermee voorkom je onnodige stress, zorg je voor een soepel verloop van de verhuisdag en hoef je je als het goed is zo min mogelijk te haasten. Bij het voorbereiden van je verhuizing kun je het volgende stappenplan vast goed gebruiken.

 

Stap 1: de eerste taken

Je kunt al beginnen met het voorbereiden van je verhuizing vanaf het moment dat je weet dat het gaat komen. Door de volgende taken alvast op te pakken ben je verzekerd van een goede start.

  • Kies je verhuisbedrijf: het is altijd goed om je verhuisbedrijf op tijd te zoeken. Prik daarom alvast een aantal data en ga kijken welke bedrijven bij jou in de buurt te vinden zijn. Deze benader je met je voorstel en je wensen. Naar aanleiding daarvan kunnen ze je een offerte sturen, die jij weer kunt gebruiken om het beste bedrijf te vinden. Neem contact op met zo’n 4 tot 6 verhuisbedrijven voor een zo compleet mogelijk overzicht. Ga je zelf verhuizen, dan kun je alvast gaan zoeken naar een verhuiswagen en eventuele hulpmiddelen zoals karretjes en liften. Zonder vervoer kan je verhuizing namelijk niet plaatsvinden, dus het is goed als dit eenmaal van je lijst kan worden afgestreept.
  • Oppas en hulp: denk direct ook na over oppas voor je kinderen en/of huisdieren. Je zal misschien een pension moeten regelen, opvang of een kinderdagverblijf. In het laatste geval is het handig om je kindje daar al af en toe naartoe te brengen, zodat hij of zij kan wennen. Ga je je kindje bij familie of vrienden onderbrengen, geef dit dan tijdig door zodat zij dit ook in hun agenda kunnen schrijven. En ga je zelf verhuizen, dan is dit het moment om een aantal bekenden te gaan benaderen en te vragen om hulp.
  • Maak lijstjes: het is ook zeker niet onverstandig om te beginnen met het maken van lijstjes. Dit helpt je zelf om alles te ordenen in je hoofd en later, als het zover is, kun je deze gebruiken bij de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan een lijst van alle adreswijzigingen die je moet doorgeven of van je inventarisatie.
  • Dozen verzamelen: elke keer dat je naar de supermarkt gaat neem je alvast een aantal stevige dozen mee. Dit scheelt je geld. Als je uiteindelijk niet genoeg dozen hebt verzameld kun je deze altijd huren of (tweedehands) kopen. Vergeet niet ook aan verhuisdekens te denken, tape, stiften en stikkers.

 

Stap 2: een maand van tevoren

Een maand voor de verhuizing begint het echte werk. De verhuizing komt steeds dichterbij en dit is het moment om te beginnen met de volgende taken.

  • Adreswijzigingen doorgeven: de meeste instanties en bedrijven hebben 3 weken nodig om je adreswijziging te verwerken. Pak je lijstje erbij en werk deze één voor één af. Bel je gezondheidsspecialisten, je netwerkprovider, de abonnementen, je verzekeraars, je onderwijsinstelling, de school of het kinderdagverblijf van je kinderen enzovoorts.
  • Verhuiskaartjes: zoek verhuiskaartjes uit, maak een adressenlijst en stuur ze rond.
  • Begin met inpakken: er zijn vast al dingen die je in kunt gaan pakken. Spullen die in opslag staan op zolder of kelder, bijvoorbeeld, of spullen uit de garage. Hoe meer je nu al kunt doen, hoe minder je later op je bord krijgt. Vergeet niet alles te noteren en af te strepen op je inventarisatie.

 

Stap 3: 2 weken van tevoren

De verhuizing staat om de hoek. Gelukkig heb je al het administratieve werk achter de rug. Nu is het tijd om de handen uit de mouwen te gaan steken.

  • Nog meer inpakken: nu kun je beginnen met het inpakken van spullen die je de komende twee weken niet nodig hebt. Denk aan bepaalde items uit je garderobe, keukengerei, boeken, beddengoed, verzamelingen; het kan allemaal de dozen al in.
  • Grofvuil of container: ben je van plan veel weg te gooien, dan kun je een afvalcontainer regelen. Het is sowieso handig om het grofvuil te bellen zodat al je spullen worden weggehaald voordat de nieuwe bewoner toegang krijgt.

 

Stap 4: één dag van tevoren

De dag voor de verhuizing zal je erg druk zijn met allerlei zaken. Het is dan ook handig dat je je kinderen en huisdieren eventueel al weg kunt brengen. Je kunt met de volgende taken aan de slag:

  • Ingepakte dozen klaarzetten.
  • De koelkast ontdooien en schoonmaken.
  • De wasmachine schoonmaken en het restwater verwijderen.
  • Kinderen en huisdieren naar de opvang brengen.
  • Eten en drinken voorbereiden, voor je gezin en de verhuizers.
  • Je mobiele telefoon opladen.
  • Meubelen demonteren.
  • Het verhuisbusje en de hulpmiddelen ophalen.
  • Maak foto’s van de aansluitingen van je apparaten voordat je ze loshaalt. Zo kun je ze in je nieuwe woning gemakkelijk weer installeren.
  • De laatste spullen inpakken.

 

Stap 5: op de dag zelf

Als je voorbereiding goed is gegaan zou je op de dag zelf alleen nog maar de werkzaamheden in goede banen moeten leiden. Zorg ervoor dat alles netjes in het busje wordt geladen en dat dit snel kan gebeuren. Verder zijn er nog enkele andere taken.

  • Loop nog één keer door je woning om te kijken dat je niets bent vergeten.
  • Verzamel alle sleutels van het huis.
  • Sluit de ramen.
  • Doe de lichten uit.
  • Doe de verwarming uit.
  • Schakel de stroom en het gas uit.
  • Maak foto’s van de gas-, water- en elektriciteit meterstanden.
  • Doe alle deuren op slot.

 

Stap 6: naderhand

Nadat je verhuizing is afgerond en je hebt alles uitgepakt zijn er nog enkele taken die je moet verrichten om echt volledig klaar te zijn.

  • Breng al je gehuurde spullen terug en betaal de rekening.
  • Maak een lijstje van beschadigde voorwerpen en dien eventueel een claim in.
  • Draag de sleutels over aan de nieuwe bewoner.
  • Haal je kinderen en huisdieren weer op van de opvang.

 

Vergelijk offertes

Met onze vergelijkingstool kun je nu al een aantal offertes opvragen bij verschillende bedrijven en instanties. Zo weet je exact wat jouw verhuizing gaat kosten.