Stappenplan inpakken verhuizen

Eén van de grootste en belangrijkste taken die je hebt bij het voorbereiden van je verhuizing is het inpakken van je spullen. Je kunt besluiten hier op het laatste moment mee te beginnen en alles willekeurig in dozen te doen, maar je kunt het ook veel systematischer en georganiseerder aanpakken. De meesten onder ons nemen zich voor om vroeg te beginnen en doen dan uiteindelijk toch alles nog op het laatste moment. Met het onderstaande stappenplan kun je dit soort stressvolle situaties gemakkelijk voorkomen.

 

Stap 1: het voorbereidende werk

Voordat je gaat beginnen met inpakken is het verstandig je hier goed op voor te bereiden. Op die manier heb je alles bij de hand wanneer het zover is. Het onderstaande lijstje kun je gebruiken om alle materialen te verzamelen die je bij het inpakken nodig hebt en het voorbereidende werk af te ronden.

  • Hoeveel dozen heb je nodig: bepaal hoeveel dozen je nodig hebt om alles in te kunnen pakken. Per persoon komt dit meestal neer op 20 dozen en heb je een gezin met 2 kinderen, dan zijn 80 tot 90 dozen vaak voldoende. Rond altijd naar boven af, zodat je zeker weet dat je genoeg opbergruimte hebt.
  • De dozen regelen: verhuisdozen kun je huren, kopen, tweedehands aanschaffen, lenen of zelf verzamelen. Bepaal wat voor jou de beste optie is en begin zo snel mogelijk met het organiseren van je dozen. Een paar kunststof kratten voor extra zware of natte voorwerpen zijn vaak ook erg handig.
  • Inpakmaterialen: vergeet niet ook om voldoende stiften aan te schaffen, stikkers, tape, verhuisdekens, bubbelfolie en andere inpakmaterialen die je misschien nodig hebt.
  • Maak een inventarisatie: vervolgens maak je een inventarisatie van alle spullen die je gaat inpakken. Dit doe je per kamer en het is het handigste om hier een spreadsheet voor te gebruiken. Schrijf op wat je per kamer meeneemt, voeg de waarde toe, laat een kolom open waarin je kunt aantikken dat het is ingepakt en een kolom waarin je schrijft in welke door het zit. Tijdens het inpakken zelf vul je je inventarisatie dan verder aan.
  • Bepaal wat moet blijven: ga kritisch door je inboedel heen en bepaal wat je mee wilt nemen, wat je weg kunt gooien en wat eventueel naar de kringloop gebracht kan worden. Hoe minder je verhuist, hoe goedkoper en gemakkelijker het is.
  • Creëer een nummersysteem: door je dozen systematisch te nummeren, weet je exact wat waar inzit en welke doos in je nieuwe woning waar naartoe moet. Bedenk een systeem dat voor jou past en wat voor de verhuizers ook begrijpelijk is. Ze kunnen alle dozen dan netjes op de plek van bestemming neerzetten.

 

Stap 2: beginnen met inpakken

Je kunt in principe al erg vroeg beginnen met inpakken. De spullen die in de opslag staan op zolder of in de kelder heb je niet nodig en kunnen alvast de dozen in. Ook is er misschien een kast in de bijkeuken of garage met spullen die je niet regelmatig gebruikt. Deze pak je ook alvast in. De dozen laat je op de kamers staan, indien mogelijk, zodat je ze later nog bij kunt vullen. Op de dag van de verhuizing zelf hoef je dan alleen nog maar de laatste dingetjes toe te voegen en de doos dicht te plakken. Pak kamer voor kamer in en vergeet niet om alles af te tikken op je inventarisatie.

  • De spullen op zolder inpakken.
  • De spullen in de kelder inpakken.
  • De spullen in de garage inpakken.
  • De spullen in de bijkeuken inpakken.
  • De spullen in de hal inpakken.
  • De spullen in de slaapkamers inpakken.
  • De spullen in de keuken inpakken.
  • De spullen in de badkamer inpakken.
  • De spullen in de toiletten inpakken.
  • De spullen in de woonkamer inpakken.

 

Enkele inpaktips

Het inpakken van de dozen is niet altijd even gemakkelijk. Het is belangrijk dat deze niet te zwaar worden en hun laadvermogen niet overschrijden. Daarom kun je de volgende tips gebruiken om zo efficiënt mogelijk van de ruimte in de dozen gebruik te maken.

  • Zware objecten onderin: boeken en andere zware spullen pak je onderin de dozen in. Dit kun je dan aanvullen met lichtere voorwerpen zoals handdoeken en beddengoed.
  • Breekbare spullen: bescherm breekbare spullen goed, bijvoorbeeld met bubbelfolie, kranten of theedoeken. Schrijf op de doos dat de inhoud breekbaar is, zodat de verhuizers hier rekening mee kunnen houden bij het inladen.
  • Apparatuur: ga je apparatuur uit elkaar halen en inpakken, maak dan eerst een foto van de bekabeling voordat je deze loshaalt. Vervolgens vouw je alle kabels netjes op en plaats je ze bij het apparaat waarin ze thuishoren. Het installeren in je nieuwe woning gaat veel beter als je een foto hebt van hoe dit moet worden gedaan.
  • Planten: planten kun je beter niet in kartonnen dozen verhuizen. Ze zijn vaak nat en zwaar en karton is als het nat is veel minder sterk. Overweeg een aantal kunststof kratten aan te schaffen voor je planten, zodat je deze ook veilig kunt verhuizen.

 

Stap 3: de verhuizing

Nu ben je klaar voor je verhuizing. Alles is netjes ingepakt in genummerde dozen en op je inventarisatie kun je exact zien wat je hebt, waar het zich bevindt en hoeveel het waard is. Zet de dozen eventueel bij de deur neer, zodat de verhuizers deze gemakkelijker in kunnen laden. Verhuizen is zo veel makkelijker, georganiseerder, sneller en veel minder stressvol.

 

Vergelijk offertes

Ben jij een verhuizing aan het plannen? Dan kun je met onze vergelijkingstool alvast een aantal offertes opvragen bij betrouwbare verhuisbedrijven. Op die manier weet je exact waar je financieel aan toe bent en vind je ongetwijfeld de beste deal.